8 rzeczy, których nie należy robić przed snem

Zdrowy sen zależy od wielu czynników. Nie tylko odpowiednia pora, o której kładziemy się spać, decyduje o jego dobrej jakości. Często nieświadomie popełniamy błędy, które mogą powodować bezsenność. Sprawdź czego najlepiej nie robić przed snem?

Coraz częściej mamy trudności z zasypianiem, wybudzamy się w środku nocy i ponownie nie możemy zasnąć. Okazuje się, że sami przyczyniamy się do tych problemów. Najczęstszą przyczyną kłopotów z bezsennością jest styl życia jaki prowadzimy. Pośpiech, nadmierny stres, używki czy niezdrowe jedzenie nie sprzyjają wysypianiu się spokojnym i zdrowym snem. A ciągłe niedosypianie ma negatywne konsekwencje dla naszego stanu zdrowia.

POZNAJ 8 RZECZY, Z KTÓRYCH WARTO ZREZYGNOWAĆ PRZED SNEM

Nawyki i czynności jakie wykonujemy wieczorem mają ogromny wpływ na jakość nocnego wypoczynku. Czego nie należy robić przed położeniem się do łóżka?

 

1. Korzystanie z urządzeń elektronicznych.

Najgorszy nawyk jaki możesz mieć przed pójściem spać to korzystanie z telefonu, laptopa czy oglądanie telewizji. Światło niebieskie, które emitują te urządzenia, zaburza produkcję melatoniny, czyli hormonu informującego mózg o porze na wypoczynek. Odpowiedni poziom melatoniny zapewnia zdrowy regeneracyjny sen.

Jeśli chcesz dobrze wypocząć, co najmniej 2-3 godzinną przed snem odstaw wszelkie urządzenia. Nie oglądaj telewizji, nie przeglądaj telefonu ani Internetu. Nie dość, że zaserwujesz sobie dawkę niebieskiego światła, utrudniającego zasypianie, to dodatkowo pobudzisz mózg i organizm do działania, co również nie jest korzystne przed snem. Najlepiej, gdyby sypialnia była miejscem wolnym od urządzeń elektronicznych. Już samo wejście do niej, będzie sygnałem dla mózgu, że to pora na wypoczynek co może bardzo pomóc w zasypianiu.

Rozpocznij Podróż do Szczuplejszej, Zdrowszej i Szczęśliwszej Siebie
BEZPŁATNE SZKOLENIE

2. Suplementy i leki.

Zwróć uwagę na skład leków i suplementów, które zażywasz przed pójściem spać. Może się okazać, że zawierają w swoim składzie substancje, które utrudniają zasypianie. Jeśli bierzesz na stałe leki lub suplementy, skonsultuj ze swoim lekarzem, czy dany preparat może mieć wpływ na sen.

Jeśli nie cierpisz na zdiagnozowaną bezsenność, unikaj tabletek nasennych. Sięganie po nie – bez zmiany nawyków sprzyjających zdrowemu wysypianiu się – może prowadzić do uzależnienie i jeszcze większych problemów z zasypianiem.

 

3. Picie kawy.

Zawarta w kawie kofeina może utrudniać zasypianie i zaburzać jakość snu. Pobudzające działanie kofeiny, po wypiciu filiżanki kawy, utrzymuje się do około sześciu godzin. Z tego powodu najlepiej nie sięgać po ten napój po południu i wieczorem.

Należy pamiętać, że czarna herbata również zawiera kofeinę, co będzie utrudniać zaśnięcie i wypoczynek. Dlatego wieczorem lepiej zaparzyć herbatkę ziołową lub owocową.

 

 4. Spożywanie alkoholu.

Alkohol zaburza jakość snu. Nawet kieliszek wina, przed snem może spowodować, że rano obudzimy się niewyspani i zmęczeni.

Wśród niektórych osób istnieje opinia, że alkohol pomaga zasnąć. Może to być odebrane jako pomoc w dobrym śnie, co nie jest prawdą. Nawet jeśli alkohol przyspieszy zaśnięcie, to wpływa negatywnie na jakość wypoczynku. Skraca fazę snu głębokiego, w której zachodzi regeneracja organizmu, przez co sprawia, że śpimy, ale nie jesteśmy wypoczęci. Alkohol może również powodować wybudzenie w ciągu nocy i uniemożliwiać ponowne zaśnięcie.

 

5. Palenie papierosów.

Palenie również utrudnić zdrowy sen. Nikotyna zawarta w papierosach jest środkiem pobudzającym, co nie sprzyja zasypianiu. Osoby uzależnione od palenia mogą również wybudzać się bardzo rano, co ma związek z chęcią zapalenia.

Nie tylko po wypaleniu papierosa jesteśmy bardziej pobudzeni. Dotyczy to przyjmowania wszystkich produktów zawierających nikotynę, takich jak e-papierosy czy gumy lub plastry stosowane podczas rzucania palenia.

 

6. Ciężko strawna, obfita kolacja.

Objadanie się przed snem nie jest dobre. Zbyt duży i ciężkostrawny posiłek nie tylko utrudni zasypianie, ale również spowoduje, że obudzimy się zmęczeni. Kolacja nie powinna być największym posiłkiem jaki zjadasz w ciągu dnia. Między innymi dlatego, że w czasie snu zaburzone jest trawienie. Szczególnie niekorzystne jest spożywanie tłustych, ostrych i ciężkostrawnych produktów tuż przed snem. Zakłóca to czas trwania fazy snu głębokiego, przez co zaburza właściwą regenerację zachodzącą podczas nocnego wypoczynku.

Kolacje należy jeść około 3 godziny przed snem. Najlepiej jak jest to coś lekkiego na bazie warzyw.

 

7. Intensywne ćwiczenia.

Wieczór to nie czas na intensywny trening. Ćwiczenia pobudzają, powodują podniesienie temperatury ciała a to utrudnia zasypianie. Nie rezygnuj jednak z aktywności, zaplanuj trening w ciągu dnia. Regularny ruch to lepszy i zdrowszy sen.

Przed snem możesz zrobić lekki trening, który pomoże Ci się zrelaksować. Idealne będzie rozciąganie, sesja jogi czy spacer.

 

8. Nadmierne pobudzenie i stres.

Stres to jedna z głównych przyczyn coraz częściej występującej bezsenności. Reakcją organizmu na stres jest podniesiony poziom kortyzolu, który ma za zadanie pobudzić nas do ucieczki lub walki. Taki stan na pewno nie pozwoli nam łatwo zasnąć.

Należy unikać sytuacji wywołujących stres i pobudzenie przed snem, m.in. oglądania stresujących wiadomości czy horrorów, czytania kryminałów, kłótni a nawet budzących emocje rozmów.

Wieczór to czas na relaks i wyciszenie. Zrób kilka spokojnych ćwiczeń, posłuchaj nastrojowej muzyki lub poczytaj coś uspokajającego.

* * *

Chcesz dowiedzieć się jak skutecznie wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe, być bardziej aktywną i zacząć regularnie tracić zbędne kilogramy. Popraw stan zdrowia, wysmuklij sylwetkę – uzyskaj pomoc i wsparcie, aby trwale schudnąć i zacząć prowadzić zdrowy styl życia.

Rozpocznij Podróż do Szczuplejszej, Zdrowszej i Szczęśliwszej Siebie
BEZPŁATNE SZKOLENIE

Jak w 3 prostych krokach przestać się odchudzać i doświadczyć prawdziwego sukcesu bycia szczupłą każdego dnia – nawet jeśli nie jesteś konsekwentna i nie masz silnej woli, a dotychczasowe próby odchudzania nie przyniosły Ci oczekiwanych efektów.

Postaw na edukację i sprawdzoną strategię małych kroków. Poznaj unikalną Graficzną Metodę Jem Świadomie – Kolorowa Wizualizacja Diety, dzięki której w przyjemny, przemyślany i zaplanowany sposób, krok po kroku osiągniesz idealną masę ciała już na stałe.

Kasia Vita Sana
Wspieram i motywuje kobiety do wprowadzania trwałych zmian i zrównoważonych nawyków na całe życie. Uczę, korzystając ze swojego graficznego systemu, jak z radością i łatwością się odżywiać, ćwiczyć oraz praktykować uważne jedzenie i pielęgnować pozytywne relacje z nim i samą sobą. Moja kolorowa wizualizacja diety uczy jak zostać swoim własnym dietetykiem i pomaga skutecznie osiągnąć oraz utrzymać prawidłową masę ciała.

Napisz komentarz

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać na stronie Polityki Prywatności.