Dieta Śródziemnomorska

ŚRÓDZIEMNOMORSKI STYL ŻYCIA

Dlaczego warto go naśladować

Dieta śródziemnomorska to nie tylko sposób odżywiania ale również styl życia. Jest on charakterystyczny dla osób zamieszkującej basen Morza Śródziemnomorskiego, czyli Portugalczyków, Hiszpanów, Włochów, Francuzów z południa, Greków. Ale także niektórych krajów arabskich takich jak Maroko czy Turcja. Dlatego takie bogactwo narodów i kultur sprawia, że jest to dieta bardzo urozmaicona i różnorodna. A dodatkowo równowaga i serwowanie produktów w odpowiednich proporcjach powoduje, że to najzdrowsza kuchnia świata. Z tego właśnie powodu warto czerpać z niej przykład i wprowadzać jej elementy do naszego jadłospisu.

 

Dieta śródziemnomorska już od tysięcy lat jest kultywowana w krajach śródziemnomorskich. Z czasem zaczęła stawać się popularna również w innych rejonach świata. Powodem tego było udowodnienie jej dobroczynnego wpływu na zdrowie i zmniejszenie śmiertelności z powodu chorób serca.

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA: ŚWIEŻE LOKALNE PRODUKTY, CELEBROWANIE POSIŁKÓW

Nie istnieje jednej dieta śródziemnomorskiej. Ze względu na to że ten sposób odżywiania występuje w wielu krajach położonych nad basenem morza śródziemnomorskiego. Dlatego różni się on nieco w zależności od regionu, z którego pochodzi. Ale wszędzie bazuje na podobnych założeniach. Podstawa diety śródziemnomorskiej to spożywanie świeżych, lokalnych produktów i jak najmniej przetworzonej żywności.

Dieta śródziemnomorska to po pierwsze ograniczenie spożycia czerwonego mięsa, na rzecz zwiększenia ilości spożywanych ryb i owoców morza. Po drugie warzywa i owoce dodaje się do każdego posiłku. Po trzecie używa się dużych ilości oliwy z oliwek oraz oliwek, ziół i naturalnych przypraw. Dieta śródziemnomorska to również spożywanie w umiarkowanych ilościach czerwonego wina. Natomiast wodę oraz naturalnie wyciskane soki, szczególnie pomarańczowy pije się w dużych ilościach. Dodatkowo to co łączy styl śródziemnomorski to przywiązywanie dużej wagi do celebrowania posiłków i pozytywnych relacji społecznych.

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA: NAJZDROWSZA KUCHNIA NA ŚWIECIE

Kuchnia śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych na świecie. Żywienie bazuje tu na spożywaniu pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz surowych i gotowanych warzyw – przede wszystkim pomidorów, papryki, bakłażanów, cukinii, cebuli, czosnku, ogórków i nasion roślin strączkowych – oraz aromatycznych ziół – bazylii, oregano, tymianku, rozmarynu i szafranu. Oprócz warzyw dieta ta opiera się na spożywaniu zdrowych tłuszczy z oliwy z oliwek oraz oliwek i orzechów. Głównym źródłem białka są ryby i owoce morza, oraz drób, sery, jogurty i jajka, czerwone tłuste mięsa są wybierane rzadziej. Do picia preferowana jest głównie woda oraz wino w umiarkowanych ilościach.

Dieta śródziemnomorska bogata jest w błonnik pokarmowy, zdrowe kwasy tłuszczowe oraz minerały, witaminy i przeciwutleniacze, które wspólnie odpowiadają za prozdrowotne działanie tego stylu odżywiania.

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA: BARDZO SMACZNA, UROZMAICONA I ŁATWA W PRZYGOTOWANIU

Bardzo dużym plusem diety śródziemnomorskiej jest również to, że przestrzeganie tego sposobu odżywiania nie sprawi ci żadnych trudności. Ponieważ kuchnia śródziemnomorska jest bardzo smaczna, urozmaicona i łatwa w przygotowaniu. Możesz przekonać się o tym sama. Zacznij swoją przygodę z kuchnią śródziemnomorską i gotuj z nami na warsztatach on-line, które odbywają się w każdą ostatnią sobotę miesiąca. Zapraszam! 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać na stronie Polityki Prywatności.